Fotoğraf Yazıları - İhsan GERÇELMAN
Ana Sayfa
Etkinlikler
Gösteri Günleri
Sergiler
Portfolyo
Fotoğraf Yazıları
Şinasi Barutçu Kupası
Sami Güner Kupası
İletişim
Linkler
> English
 


STOK FOTOĞRAFÇILIĞI (Devamı)

  • Sayısal çekimler

DSLR makinelerde belli olgunluğa erişmiş ve bu işte kullanılabilir duruma gelmiştir. Sayısal makinelerle yapılan çekimlerde sıkıştırılmış TIFF yada RAW gibi sıkıştırılmamış formatlar yeğlenmelidir.

  • Işık
    Konu iyi aydınlanmış olmalıdır. Örneği bir jimnastikçinin spor salonunun cıvalı ampulle aydınlatılmış doğal aydınlatması ve yüksek asalı filmle çekildiğinde elde edilen sonuç stok fotoğrafı için istenilmeyen bir fotoğraf olacaktır. Renkli giysiler içinde ve doğru ışık setiyle çekilmelidir.
    Dış mekanda tarihi bir yerin fotoğrafını çekiyorsanız çekimi doğru saatte yapmalısınız. Geziniz sırasında uygun saatte orada değilseniz, ışık ters ise çekeceğiniz fotoğraf sizin için bir anı ve belge değeri taşıyacaktır, fakat ticari değeri olmayacaktır.
  • Modeller
    Modellerinizin çok güzel bayanlar yada yakışıklı erkekler olması gerekmiyor. Fakat objektife güvenle bakan bakımlı modeller olmaları gerekiyor. Örneğin modelin gömleği temiz ve ütülü olmalıdır.
  • Marka görünmezliği

Kadrajdaki ürünlerin markaları görünmemelidir. Hiç bir reklam veren başka bir firmanın reklamını kendi reklamında yapmak istemeyecektir.


Hazır görsel satın alma süreci nasıl işler?

Genellikle görsel satın alma işlemini reklam veren adına yaratıcı çalışmayı yapan reklam ajansı gerçekleştirir. Aday görselleri seçer, müşterisine sunar ve kullanımına karar verilen görseli satın alarak çalışmasında kullanır.

Müşteriniz zaman kısıtı olan bir sektörde iş yapmaktadır ve gereksinimi olan görseli arayıp bulmak için ayıracağı zaman kısıtlıdır. Bu nedenle kendisine en bol seçeneği en kısa sürede sunan kanalları tercih eder.

Hazır stoklara ulaşmakta en çok tercih ettiği yöntemler şöyle özetlenebilir:

  • Görsel stok ajanslarını arayıp müşteri temsilcisine ihtiyacını bildirmek,
  • Stok fotoğrafçılığı yapan tanınmış fotoğrafçıları arayıp ihtiyacını bildirmek,
  • Görsel stok ajanslarının hazır kataloglarını incelemek,
  • İnternet üzerinden on-line satış ve teslimat yapan görsel stok ajanslarının sitelerini kullanmak,

İlk yöntem en çok kullanılan yöntemlerden biridir. Fotoğraf arayan en zamanı harcayarak işi müşteri temsilcisine havale ediyor. Müşteri temsilcisi gereken aramayı ve ön elemeyi yaparak seçtiği görselleri müşterisine iletiyor.

Stok fotoğrafçılığı yapan tanınmış fotoğrafçıları aramak ise, reklam veren yada reklam ajansı gibi birinci yöntemdeki müşteri temsilcilerinin de kullandığı bir yöntem. Burada önemli konu tek başınıza kaliteli ve büyük bir stoka sahip olmanız ve isim yapmış olmanızın gerekliliği.

Üçüncü yöntem ise görsel stok ajanslarının yayınladığı ve hedef müşteri kitlelerine dağıttıkları katalogların yada İnternet üzerinde sunulan katalogların kullanılmasıdır. Basılı katalogları kullanmanın bir dezavantajı ajansın sürekli gelişen stokundaki yeni görselleri görememektir. On-line satış yapmasa da arşivini İnternet üzerindeki kataloglarında sunan ajanslar bu dezavantajı taşımazlar.

Bu ilk üç yöntemde de seçimi yapmak ve görseli satın alarak kullanmaya başlamak arasında geçen bir zaman kaybı vardır.

Dördüncü yöntemde ise ilk üç yöntemde yer alan ortak dezavantaj olan görselin aranmaya başlaması ile müşterinin eline geçmesi arasında oluşan zaman kaybı ortadan kalkmıştır. Müşterinin internet üzerinde hızlı ve kolay kullanılan bir site ile sunulan görseller arasından arama yaparak aradığı görseli satın alması ve bilgisayarına indirerek teslim alması dakikalarla ölçülebilen kısa bir sürede gerçekleşebilmektedir. Müşteri sürekli güncek arşivi görmekte, yalnız istediği konudaki görsellere bakarak zaman kazanmaktadır.

Oluşturduğumuz stoku nasıl pazarlarız ?

Stok fotoğrafçılığı konusunda çalışmalar yaptık. Arşivimizden ve/veya yeni çalışmalarla bir stok oluşturmaya başladık yada elimizde var olan arşivle şansımızı denemek istiyoruz. Peki bunu pazara nasıl sunacağız?

Hazır görsel satın alma sürecinin nasıl işlediğini gördük. Şimdi kendimize uygun bir yöntem seçip stoklarımızdaki görselleri pazara ulaştırmamız gerekli. Başlangıç için bana en pratik görünen çözüm görsel stok ajansları ile çalışmaktır. www.photolink.de gibi sitelerden dünyadaki bir çok stok ajansına ulaşma imkanı bulabilirsiniz. Türkiye'de ise ulaşıp birlikte çalışabileceğiniz ajanslar mevcuttur. Örnek olarak www.dia-store.com , www.diaturk.com ve www.gp724.com verilebilir. On-line satış ve teslimat yapan ajanslara dünyadan www.gettyone.com , www.corbis.com ve Türkiye'den www.gp724.com örnek olarak verilebilir.

Stok görselleri çoklukla reklam sektöründe kullanılmaktadır. İletişim sağlayan kavram fotoğrafları, insan, yaşam sitili, iş dünyasından görüntüler, spor, endüstri en çok aranan konulardır. Bu konuları güncel olarak takip etmeli için reklam dünyasındaki eğilimleri izlemeliyiz.

Başarılı çok satan stok fotoğrafçıları uzun zaman sonucu fotoğrafçı/ajans iletişimi içinde oluşur. Fotoğraflarınız çok iyi olabilir. Ancak pazara sunulan birkaç fotoğrafın bir önemi yoktur. En iyi satan stok fotoğrafçıları pazardaki stoklarını sürekli arttıran pazara sürekli yeni iş üreten fotoğrafçılardır.

Gelişen teknoloji işin zanaat kısmını büyük ölçüde hallettiğinden işin zanaatını iyi yapmak artık bir beceri olmaktan çıkmıştır. İyi stok fotoğrafçısı aklını kullanan ve pazarda fark yaratabilen fotoğrafçıdır.

İhsan Gerçelman

27 Mart 2004

e-posta: ihsan@gp724.com